۱۳۹۰ تیر ۲۱, سه‌شنبه

هورامان کجاست؟


درود و سلام بر قافله سالار كاروان هدايت آدميان و خاتم پيا مبران و ياران با وفايش و رهروان راستين پاك طينت و با صفايش.

علم و ادب , به تعبيري جامع تر، معرفت و فرهنگ از اركان پايداري بيرق مجد و عظمت اقوام و استمرار سرافراز تاريخ ملل و نور هميشه تابناك مشتاقان هدايت در مسير تكامل بشريت مي باشند. طبيعي است كه حاملان رايت بر افراشته و هميشه در اهتزاز تاريخ و عاملان راهيابي رهنوردان به سوي ترقي و تعالي، وارثان پيامبران و رادمردان ماندگار رديف نخست صحنه هاي گوناگون پيكار با جهل و ظلم وتاريكي، عالمان، مرشدان، انديشمندان، ادبا و سرداران فداكار ملت اند كه استوار و پايدار، صريح و صحيح بي محتوايي مظاهر دلفريب و بد سر انجام را عيان و با جهدي جدي حيات و توانشان را در طبق اخلاص در خدمت خلق تقديم، كه به رضاي خالق هستي و سعادت جاودان دست يابند و ذكر جميل اهل انصاف و نام نيك وصدقات جاريه تنها ماترك آنان براي آيندگان بوده و خواهد بود. ديگر اهم اركان سربلندي و آزادگي ماندگار، صبر، قناعت، تواضع و اعتدال مي باشند كه اين خصال عمدتا در توصيه ها و آموزه هاي عمومي اديان الهي تكرار و علاوه بر عالمان، عارفان، زاهدان، شاعران واصحاب راستين هنر جلوه هاي عملي آن بوده و عامه را بدان تعليم داده اند . لذا لذت آرام و سربلند زيستن را نيز خود چشيده اند و به مستمعين علاقه مند نيز توصيه نموده اند.

جاودانگي اقوام و ملل در تاريخ مرهون و مديون انسانهاي آراسته به چنين خصالي است كه شمع بشريت و نگين مملكتند، كه خوشبختانه از دير باز زادگاه ما هم در مقاطع مختلف از وجود اين ستاره هاي درخشان بهره مند بوده و بركت حضور و جهادشان تاثير خود را بر جاي نها ده است.

اين منطقه زادگاه و مهد پرورش افراد قانع، فداكار، سخت كوش و صبوري بوده كه استقامت را از كوههاي سر به فلك كشيده آن و متانت و لطافت طبع را از انواع گلهاي زيباي دامنه هاي كم نظير جبال زاگرس به ارث برده اند و همچون سيروان آرام وملايم تشنگان حقيقت را سيراب مي نمايند. جاي جاي اين منطقه يادآور و گذر گاه مردان وزناني است كه فكر، كار وگفتارشان منشا خير و بركت و نشاط حيات بوده كه همواره نجواهاي عارفانه عاشقان اين سامان در فضاي پاك و سالم هورامان طنين انداز است و خاطرات گرانقدري از پاسداري از مرزهاي عقيده و فرهنگ اصيل و ارزشمند به يادگار گذاشته اند كه به نوبه خود شنيدني و عبرت انگيز مي باشند.

زيبايي ها و مناظر سحر انگيز طبيعت كه بخشهايي از آن را سكنه صبور و مقاوم اين ديار چون نمايشگاهي دايمي و مستند از سخت كوشي خود درآورده اند هر صاحبدلي را به وجد و ذوق آورده و ناخودآگاه تسبيح و تحميد حضرت حق را بر زبان اهل حال و اربابان فهم جاري مي سازد. زيارت اماكن متبركه اوليا و عرفاي نامدار , ديدار با مرزبانان بي نام و نشان مرزهاي باور راستين و كيان ميهن عزيز و حافظان فرهنگ اصيل و ارزشهاي بومي و عمومي مفيد اين سامان فرح بخش و خاطره انگيز مي باشد. با ديدگاني بينا, قلبي پاك و گشادگي رخسار سفر و گذاري به اين ديار و يا ديدار با دينداران پاك دل هورامان, از ره آوردهاي بي مانندي چون التيام آلام , آرامش روح هاي بي قرار,دلي مالامال از مهر, شادماني و بازيابي توان جسم و جان حظي وافر نصيبتان خواهد گشت. ان شا الله

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر